Programidé.

Mediahora – Pitch för realityshow


Pitch: Tolv journaliststudenter, sistaårselever – fyra från JMK i Stockholm, fyra från JMG i Göteborg och fyra från MKV i Sundsvall tävlar om en fast tjänst på lagom gul tidning. De tolv sitter i en studio och snurrar flaska – det kan naturligtvis lösas lite tjusigt, men i princip är det fråga om att snurra flaska. Den som blir utpekad blir veckans offer, och alla de andra ska utföra ett drev mot henne. Eller honom, men det är ju nästan inga killar på journalistutbildningarna nuförtiden. Drevet ska gräva fram detaljer om offret, formulera klatschiga rubriker och genomföra avslöjande intervjuer. En tittarjury röstar sedan om vem som lyckats bäst.

En intressant spin är att sanningen balanseras mot tittarjuryns gunst. Lögnaktiga uppgifter innebär minuspoäng, men minuspoängen kan balanseras mot höga tittarsiffror. Det gäller alltså att ljuga med viss måtta. Den som vunnit omröstningen är immun inför nästa veckas snurra flaskan; den som får sämsta tittarsifforna åker ut och får vikariat på Eskilstuna-Kuriren.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.